بروزرسانی : 1398/05/30
جستجو
Menu

تاریخچه

توسعه نظام بیمه سلامت کشور همانا یکی از مهمترین فرامین مورد تاکید در سیاستهای کلی مقام معظم رهبری ، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران می باشد . با تشکیل این سازمان ، یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور به عهده آن نهاده شده و زمینه تحقق اهداف بلندی چون عدالت محوری ، ارتقاء سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت ، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان ، رفع همپوشانی بیمه ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور فراهم گردید . از این رو بر اساس ابلاغ اساسنامه تشکیل سازمان در تاریخ 22/5/91 و بر اساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه ، با تجمیع سازمان های بیمه گر کشور ، سازمان بیمه سلامت ایران در تاریخ اول مهر ماه سال 91 تشکیل شد تا به این ترتیب خدمات پایه سلامت به طور یکسان به تمامی مردم در قالب یک سازمان ارایه شود . به این ترتیب همه جمعیت 75 میلیونی کشور از یک بیمه پایه ای درمان برخوردار می شوند و دیگر فردی فاقد پوشش بیمه درمان در کشور نخواهد بود . بر همین اساس از اول مهر ماه 1391 سازمان بیمه سلامت ایران رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و ماموریت یافت انجام اقدامات لازم را به منظور تمرکز کلیه امور بیمه سلامت در سازمان از طریق تجمیع سریع بخشهای بیمه های درمانی کلیه صندوق های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور با رعایت مفاد ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه اساسنامه سازمان به انجام رساند تا به این ترتیب اهداف عالیه مد نظر قانون گذار از جمله تجمیع منابع مالی سلامت ، رفع هم پوشانی بیمه های درمانی ، برقراری عدالت اجتماعی در بخش سلامت ، تامین پوشش کامل بیمه سلامت ، یکسان سازی سیاست ها و روش های اجرایی حوزه بیمه سلامت ، تشکیل امور مراکز طرف قرارداد ، تشکیل پرونده سلامت ، فعال سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده و کاهش سهم مردم از هزینه های درمان به 30% محقق شود . لذا ضرورت دارد با عنایت ویژه به نکات ذیل به عنوان مهمترین اصول راهبردی و خط مشی سازمان ، زمینه وصول به اهداف متعالی تبیین شده را فراهم نماییم :
1- تکریم کارکنان به عنوان سرمایه های سازمان و توجه ویژه به جایگاه کارشناسی 2- تعامل و همکاری با کلیه ذینفعان و شرکای سازمان به ویژه دانشگاههای علوم پزشکی و تامین کنندگان خدمات سلامت در راستای بهبود استانداردها و روابط فی مابین با رویکرد ارتقاء مستمر فرایندهای ارائه خدمات به بیمه شدگان و ایجاد همسویی در اجرای یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور که متضمن دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و از اهداف دولت خدمتگذار می باشد 3- مدیریت و راهبری مقتدرانه برنامه ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع در چارچوب نظام بیمه سلامت کشور ، سیاستها و برنامه های ابلاغی ستاد کشوری و لزوم پیشگیری از هر گونه اختلال در روند برنامه 4- بهبود نظام اقتصادی بیمه سلامت با شناسایی و تامین منابع جدید ، تجمیع منابع حوزه سلامت درسازمان و ایجاد بسترهای لازم برای وصول به موقع درآمد و رسیدن به نقطه تراز منابع و مصارف برای انجام مقتدرانه و به هنگام ماموریتهای سازمان با اجرای مفاد ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه در جهت کاهش سهم مردم از هزینه های سلامت و افزایش رضایتمندی مردم عزیز کشور 5- استقرار نظام خرید راهبردی ، اصلاح و بهبود فرایندهای سازمان بیمه سلامت با مشارکت کلیه ذی نفعان ، افزایش رضایتمندی مردم و ارتباط منطقی بین تامین کنندگان خدمات و بیمه شدگان 6- ارتقاء و بهبود کیفی و کمی خدمات سازمان به طوری که بیمه شدگان کلیه صندوقهای ادغامی با افزایش کیفیت خدمات نسبت به قبل مواجه شوند و جای نگرانی در این خصوص وجود نداشته باشد 7- ساماندهی و بهبود ساختار سازمان و کارگزاریها در راستای اجرای ماموریتهای جدید و کاهش تصدی گری 8- طراحی مدلهای موثر دربهبود فرایند نظام ارائه خدمات سلامت به جامعه در هر سه سطح بیمه پایه و مکمل ، با توجه به تعدد روشهای فعلی 9- اهتمام جدی در بهره مندی از سامانه پرونده الکترونیک سلامت بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه در سازمان 10- قصد قربت و استعانت از الطاف بیکران الهی در جهت صیانت از این تصمیم و اقدام بزرگ دولت با همفکری همه اندیشمندان ، سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور و به تبع آن ارتقاء شاخصهای رفاه اجتماعی در سالهای آتی .لذا با توجه به این امر سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از مهمترین مصوبات دولت خدمتگذار در راستای اجرای بند (ز) ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه به ارایه خدمات درمانی یکسان به بیمه شدگان درسراسر کشور می پردازد .در همین راستا اداره کل بیمه سلامت استان سیستان و بلوچستان در جهت تحقق شعار عدالت اجتماعی با اجرای طرح های ملی توانسته است بیش از 2121388 نفر از هموطنان عزیزمان را در استان اعم از روستائیان ، سایر اقشار، کارکنان محترم دولت، شهرنشینان، بیمه همگانی سلامت و بیماران خاص را تحت پوشش خود قرار دهد. همچنین این اداره کل دارای 9 اداره بیمه سلامت و بیش از 73 دفاتر پیشخوان دولت و 3 نمایندگی در شهرستانهای استان می باشد که امورات مربوط به صدور، تعویض و تمدید دفاتر بیمه شدگان عزیز را در استان انجام می دهند بطوریکه 70 درصد خدمات سرپایی و 90 درصد خدمات بستری همراه با تجهیزات مورد نیاز بیماران بستری را پرداخت می نماید. با بیش از 920 موسسه و مراکز درمانی شهری و روستایی اعم از پزشکان عمومی، متخصص، فوق تخصص و داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی، درمانگاه، فیزیوتراپی و بیمارستان در سطح استان طرف قرارداد می باشد که تمامی پرداخت ها به این موسسات درمانی بروز می باشد تا بیمه شدگان عزیز مشکل درمانی نداشته باشند تا فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند : « حرکت به سمت گشودن گره های مردم و ایجاد یک زندگی سالم و مرفه وظیفه اسلامی همه ما می باشد.» محقق گردد.اداره کل بیمه سلامت استان سیستان و بلوچستان توانسته نیاز بیمه ای تمامی مردم و اقشار کم درآمد جامعه را بر آورده نماید و جایگاه واقعی خود را پیدا نموده است چرا که بیش از 80 درصد از جمیعت استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند. همچنین این اداره کل در 14 سال گذشته از جشنواره های استانی در طرح ارزیابی عملکرد و سنجش میزان رضایتمندی مراجعین رتبه برتر استانی را به خود اختصاص داده است و افتخار دارد با حمایت های همه جانبه دولت تدبیر و امید و رهنمودهای مدیر عامل محترم سازمان و هیئت مدیره و نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز زاهدان و استاندار محترم در جهت تحقق شعار عدالت اجتماعی ریاست محترم جمهوری تلاش نموده تا خدمتگزار خوبی در جهت ارائه خدمت مطلوب تر به مردم جامعه باشیم.